تبلیغات
تحقیقات و مقاله های ویژه معلمان و دانشجویان - گوش دادن یه موسیقی آرام در شب

گوش دادن یه موسیقی آرام در شب

 

نوع مطلب :گوش دادن به موسیقی آرام در شب ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم آموزگار ششم ابتدایی استان اردبیل شهرستان پارس آباد

گوش دادن به موسیقی آرام در شب

       نتایج یك پژوهش نشان داد: گوش دادن به یك موسیقی آرام قبل از خواب می‌تواند كارایی فرد را در روز بعد افزایش داده و در بهبود خلق و خوی وی موثر باشد.
مرجان فرشادی و مژگان فرشادی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی بندر عباس در پژوهشی با عنوان «بررسی اثرات موسیقی درمانی بر بهبود اختلالات خواب در دختران دبیرستانی شهر لار»كه در چهارمین كنگره سراسری كاربرد موسیقی در سلامت جسم و روان ارائه شد، خاطر نشان كردند: موسیقی با ریتم مناسب باعث آرامش فرد قبل از خواب، در هنگام خواب و پس از خواب شده و وضعیت روانی فرد را تعدیل می‌كند.


بر اساس این پژوهش، ‌از میان تمام انواع صدا درمانی، موسیقی درمانی بسیار مهم است. موسیقی می‌تواند سبب كاهش ضربان قلب و فشار خون و كاهش درد و تنشها شود؛ علاوه بر آن سبب بهبود خلق بیمار و خنثی كردن افسردگی می‌شود.همچنین موجب افزایش فعالیتهای بدنی شده، خواب را القا می‌كند، بیمار را آرام و متعادل كرده و از گرفتگی عضلات می‌كاهد.
گفتنی است، موسیقی كه باعث آرامش می‌شود باید بین 70 تا 80 ضربه در دقیقه یعنی سرعتی برابر با سرعت ضربان قلب داشته باشد (موسیقی آرام با فركانس پایین) زیرا موسیقی با فركانس بالا فشار روانی بیمار را افزایش می‌دهد.
این نتایج می‌افزاید: وقتی از موسیقی برای كاهش اضطراب استفاده می‌شود نوای آن باید آرام و دارای ریتم ثابت باشد.


به نظر می‌رسد از مكانیسم‌های تاثیر موسیقی تغییر در بیوشیمی بدن و ایجاد تعادل آنزیمی و همچنین تاثیر مستقیم بر سلولها و مولكولها از طریق ایجاد فركانس‌های خاص می‌باشد. بنابراین انتخاب موسیقی نامناسب نیز تاثیرات منفی خواهد داشت.
محققان در این مطالعه ابتدا 50 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی را به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.
سپس نوارهای موسیقی آرامش بخش (شامل آهنگهایی از موتزارت، باخ و بتهوون) در اختیار آنها قرار گرفت كه هر شب هنگام خواب از آن استفاده كنند.


نتایج این پژوهش حاكی از آن است كه موسیقی آرامش بخش به طور قابل توجهی باعث كاهش مدت زمان به خواب رفتن افراد شد، به طوری كه بار اول 42 درصد افراد در كمتر از ده دقیقه به خواب می‌رفتند و این مقدار در پرسشنامه دوم به 74 درصد رسید.
همچنین میزان كابوس‌ها به طور معنی داری كاهش یافت. افراد پس از استفاده از موسیقی آرامش بخش، در روز بعد و نیز هنگام برخاستن از خواب،‌ وضعیت روانی مناسبتری داشتند.
در این مطالعه، موسیقی ارتباط چندانی با میزان خواب دیدن و ساعات خواب فرد در شبانه روز نداشت

منبع : روزنامه جمهوری اسلامی 15/02/1383 صفحه علمی و پژوهشی