تبلیغات
تحقیقات و مقاله های ویژه معلمان و دانشجویان - فواید آب

فواید آب

 

نوع مطلب :فواید آب برای بدن ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم آموزگار ششم ابتدایی استان اردبیل شهرستان پارس آباد

فواید آب

آب یك مایع حیات بخش است كه بخش اعظم از وزن بـدن انـسـان را بـه خـود اخـتـصاص داده اسـت. 3/2 و یـا  %70  وزن  بـــدن انســان را آب تشـكـیـل می دهـد. بــدن یــك انـسـان بـا وزن مـتـوسـط 75 كیـلوگـرم حـاوی 50-40 لـیــتر آب میـــباشد. میـزان آب بدن مردان اندكی از زنان بیـشــتر است. با افـزایش سن نیز از میزان آب بـدن كـاستـه مـــی گـــردد. %83 خــون، %75 عـضـلات، %74 مــغز، %22 استخوانها و %25 چربیهای بدن از آب تشكیل یافته است.

همانطور كه مشاهده كردید آب برای بدن بسیار ضروری و حیاتی میباشد. انسان تنها قادر است 10- 5  روز بدون آب زنده بماند. بدن بزرگسالان در طی روز 3-2 لیتر آب از دست میدهد كه برای جبران آن باید مجددا آب بنوشند تا آب از دست رفته را مجددا به بدنشان بازگرداند. بطور متوسط هر فرد در طول روز نیاز به نوشیدن 2 لیتر آب و یا 8 لیوان آب دارد.

راه های ورود آب به بدن

*از طریق نوشیدن مایعات.

* همراه با مصرف مواد غذایی (حتی بیسكوئیت نیز حاوی آب میباشد).

* توسط اكسیداسیون هیدروژن مواد غذایی در جریان متابولیسم. این میزان روزانه به نیم لیتر میرسد.

راه های دفع آب از بدن

* ادرار توسط كلیه ها (%50)

* تعریق از راه پوست(در آب و هوای گرم و مرطوب و پس از فعالیت بدنی این میزان افزایش می یابد).

* از طریق هوای بازدمی (كه در آب و هوای سرد و خشك میزان آن افزایش می یابد)
* از طریق مدفوع (حدود150 میلی لیتر) اما این میزان هنگام اسهال افزایش می یابد.
* گریه كردن.

فواید آب برای بدن

* حفظ سلامتی و كارایی سلولهای بدن.

* به عنوان یك حلال بسیار قوی در بدن.

* رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.

* تنظیم درجه حرارت و خنك سازی بدن توسط تعریق.

* حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.

* روانكاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن.

* كاهش آماس مثانه با زدودن باكتریها از مثانه.

* كمك به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.

* حمل مواد مغذی و اكسیژن به سلولها ی بدن.

* مرطوب كننده پوست، چشمها، دهان و مجاری تنفسی.

* به عنوان یك ضربه گیر در چشم،نخاع و كیسه آمنیوتی پیرامون جنین.

* حمل و پاكسازی مواد زائد حاصل از متابولیسم درون بدن مانند اوره و دی اكسید

كربن.
* تنظیم الكترولیتهای درون بدن مانند سدیم و پتاسیم.

* افزایش انرژی بدن.

* افزایش عملكرد فیزیكی و ذهنی.

* زدودن سموم بدن.

* كمك به كاهش وزن.

* كاهش سردرد و سرگیجه.

* نوشیدن آب كافی از ایجاد عارضه های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خشكی و چین و چروك پوست  پیشگیری میكند.

نشانه ها و علل پدید آمدن كم آبی، زمانهایی كه بدن نیاز بیشتری به آب دارد...

نگامی كه شما آب كافی به بدن خود نمیرسانید دچار كم آبی در بدن خود می شوید .

نشانه های كم آبی در بدن به قرار زیر است :

- سردرد

- رخوت و بی حالی

- تغییرات خلقی

- واكنش های كند.

- خشكی مجاری بینی

- لبهای خشك و ترك خورده

- ادرار تیره رنگ

- ضعف و خستگی

- پریشانی

 

علل پدیدآمدن كم آبی در بدن

- تعریق شدید در پی فعالیت بدنی، تب، رطوبت و گرمای زیاد

- نشونیدن میزان كافی آب

- دیابت

- فشار خون بالا

- داروهای مدر

- نارسایی های كلیوی

- اسهال و استفراغ

- مسمومیت غذایی

- سوختگی

- مصرف مواد افزایش دهنده ادرار مانند :چای، قهوه، نوشابه های گازدار و مشروبات الكلی

عوارض كم آبی خفیف اما مزمن در بدن

- افزایش خطر ابتلا به سنگ كلیه و یبوست

- افزایش خطر ابتلا به سرطان مجاری ادرار

- افزایش خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده بزرگ

- افزایش خطر ابتلا به چاقی در خردسالان

- كاهش عملكرد فیزیكی و ذهنی

- كاهش ترشحات بدن مانند بزاق دهان

- هرگاه شما تنها %5-4 از 8 لیوان آب توصیه شده آب كمتری بنوشید عملكرد فیزیكی و ذهنی شما %30-20 كاهش می یابد.

زمان هایی كه بدن به آب بیشتری نیاز دارد :

- هنگامی كه فرد مواد پروتئینی زیادی مصرف میكند چون برای جذب آن به آب بیشتری نیاز است.

- هنگامی كه فرد در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری میگنجاند.

- كودكان به آب بیشتری نیاز دارند.

- هنگامی كه فرد دچار اسهال و یا استفراغ میگردد.

- هنگامی كه فرد فعالیت بدنی دارد.

- در آب و هوای گرم و مرطوب بدن به آب بیشتری نیاز دارد.

- هنگامی كه فرد تب دارد و یا بیمار است.

- هنگامی كه فرد از فراورده های حاوی كافئین و یا الكل مصرف میكند مانند: چای، قهوه، نوشابه های گاز دارو مشروبات الكلی.

 چند نكته

- هنگامی كه سردتان است جای نوشیدن چای و یا قهوه داغ، آب گرم بنوشید.

- هیچگاه منتظر نمانید تا احساس تشنگی كنید و سپس آب بنوشید زیرا در آن زمان بدن شما دچار كم آبی گشته است و اندكی دیر شده است بهتر است همواره با نوشیدن منظم آب در طی روز از كم آبی بدن جلوگیری كنید.

- هر میزان كه دمای آب آشامیدنی به دمای بدن نزدیك تر باشد، آسانتر و سریعتر جذب بدن میگردد. آب خیلی سرد و یخ سبب تحریك بیش از حد كلیه ها میگردد.
- نوشیدن آب داغ همراه با آب لیمو ترش پیش از صبحانه سیستم بدن شما را پاكیزه و تصفیه میكند. گوارای وجود!